Snart är det dags att byta leverantör av bredband, TV och telefoni. Det som händer i korthet är att utrustning som vi har i källaren byts ut, ny utrustning skickas hem till varje lägenhet samt att abonnemang aktiveras. Styrelsen sköter det mesta men vissa delar måste varje medlem själv göra – ringa två samtal samt koppla in de nya boxarna.

Vad vi får som standard:
Router: 802.11ac WiFi-router
TV-box: HD-box (med möjlighet till inspelning som tillval).
Bredband: 250/100 Mbit
TV: T-2 Flex (26 kanaler varav 8 utbytbara)
Telefoni: Mini

För varje medlem att göra senast 29/3 (för att säkra att du får minimal nedtid)

Ring till Bredbandsbolagets kundtjänst på 0770-777000 (alla dagar 8-22)
• Berätta att BRF Sjöstaden3 byter till Bredbandsbolaget per 29/4 och be dem aktivera ditt abonnemang för bredband, TV och telefoni
• Som tillval (kostar extra) kan inspelningsmöjlighet till HD-boxen också beställas.
• Som tillval kan även extra HD-boxar också beställas (kostar extra)
• Berätta vilka extra tjänster du vill ha (läs på bredbandbolaget.se)
• Välj ut och berätta vilka valfria 8 kanaler du vill ha. Gå in på Bredbandsbolaget.se och titta under TV T-2 Flex för att se vilka kanaler du kan välja bland.
• Meddela om du har fast telefon/nummer och be Brebandsbolaget föra över ditt nummer (de hanterar bytet från Telia)
Bredbandsbolaget skickar ut ett paket med det du behöver. Det är därför viktigt att du ringer dem ett par veckor innan vi byter (senast 15/4). Paketet skickas via Strålfors och hämtas ut på posten.

Ring till Telias kundtjänst på 90200 8-21 (9-17 på helger)
• Meddela att föreningen byter leverantör och säkerställ att eventuella tilläggstjänster också avslutas per 29/4. Tilläggstjänster avslutas utan kostnad då alla tjänster förfaller i och med att föreningens huvudavtal avslutas.
• Efter 29/4 kan alltså Telia inte leverera vare sig bredband, telefoni eller TV eftersom vårt nätverk då är utbytt till Bredbandsbolaget.

Ca:15/4
Du får hämta ut ett paket med utrustning från Bredbandsbolaget.

Måndag 25/4
Bredbandsbolaget levererar switchar till samtliga hus och ser över nätverksdetaljer i källarplanet.

Fredag 29/4
Byte av switchar sker. Nätet bör vara nere mycket kort stund. Optigo utför arbetet.

2-3/5
Bredbandsbolaget är på plats för att vid behov hjälpa till med t ex installation. Listor kommer att sättas upp i trappuppgången till Sjöfartsgatan 17 där ni kan skriva upp er för att få kontakt dessa två dagar.

 

FAQ:
Vad är skillnaden för mig tjänstemässigt?
• Du får som standard snabbare bredband och fler kanaler samt mer avancerad box och router. I övrigt är tjänsterna – play, hyra film osv ganska likvärdiga.

Vad innebär det ekonomiskt?
• Många i föreningen som har basutbud på TV och 100/10 på bredband betalar ca 550:- per månad, plus de 90:- per lägenhet som föreningen betalar varje månad, totalt 640:-. Den nya totala kostnaden blir totalt 224:- per månad, en kostnad som beslutats att föreningen bär. Respektive lägenhet får bredband/tv/telefoni som ingående standard. Med andra ord nästan 5000:- lägre pris per år totalt och 7700:- lägre kostnad för medlemmen. I detta pris ingår en TV-box, tillägg med ytterligare står medlemmen för.

Hjälp! Jag vet inte vad jag skall göra med boxar och routrar osv. Kan någon hjälpa mig?
• Självklart! Bredbandsbolaget kommer att vara på plats måndag och tisdag efter bytet, samt att du kan ringa Bredbandsbolagets kundtjänst och be dem gå igenom exakt vad du behöver göra för att få allt att fungera.

Vad gör jag med min gamla utrustning?
• Som tur är vill inte Telia ha tillbaks den gamla utrustningen. Du behöver lämna in den till återvinning. Under lördag 30/4 kommer föreningen även att ställa ut lådor i trapphuset till Sjöfartsgatan 17 där du kan lägga din gamla utrustning och som vi sen kör till återvinningen kl 16.